برترین معماهای تصویری برای تقویت هوش کودکان 6 ساله و بالاتر

معماهای تصویری برای کودکان

انجام معماهای تصویری کودکان را به تمرینات فکری وا می دارد و یکی از توانایی های ذهنی که کمک زیادی به افزایش و تقویت هوش در کودکان دارد ادراک دیداری ست.

در توضیح ادراک دیداری می شود گفت:

بینایی،عبارت است از توانایی دیدن. بینایی پاسخ چشم ها به نوری است که به درون آن ها تابیده می شود و بنابراین فرایندی فیزیوژیک است.در حالی که دید در نتیجه توانایی کودک در تفسیر و فهم و معنی بخشیدن اطلاعاتی است که از طریق چشم ها دریافت می کند.

تعداد زیادی از کودکان در حالی که از بینایی خوبی برخوردارند دارای مشکلاتی در دید هستند که بر توانایی خواندن و دیگر جنبه های تحصیلی آنان تاثیر باز دارنده می گذارد.

گاهی با کودکانی سروکار داریم که اندام چشمی آن هاسالم است ولی یاد نگرفته اند که چگونه از بینایی خود به طور مؤثر استفاده کنند.ادراک دیداری نقش مهمی در یادگیری های تحصیلی بویژه خواندن بازی می کند.تعداد ی از کودکان در تکالیفی که مستلزم کاربرد بینایی در تمییز اشکال و طرح های هندسی است با اشکال مواجه هستند.

در قلمرو وسیع ادراک دیداری خرده مهارتهای متعددی را میتوان تشخیص داد:

الف ) روابط فضایی – مکانی:این خرده مهارت به ادراک وضع اشیاء در فضا و مکان مربوط می شود.این بعد از کار کرد بینایی متضمن ادراک جابجایی یک جسم یا سمبل( تصاویر،حروف،اعداد ) و رابطه آن با اشیاء دور و اطراف است.

ب) تمیز بینایی:به توانایی تشخیص تفاوت یک شیء از شی ء دیگر مربوط می شود . مهارت در جور کردن تصاویر معین،طرح ها،اشکال،حروف و کلمات نمونه دیگری از فعالیتهای تمیز بینایی است.توانایی در تمیز حروف و کلمات برای یادگیری خواندن ضروری است.

بسیاری از اوقات مشکلات یادگیری دانش آموزان ناشی از ضعف مهارت‌های دیداری آنها ازقبیل: دقّت، توجه وتمیز دیداری است. تمیز دیداری؛ یعنی قدرت برقراری تفاوت میان دو محرّک براساس ویژگی‌های معیّن. کودکی که تفاوت میان «ک» و«گ» را نمی‌شناسد هنگام دیدن هریک از این دو حرف ویژگی‌های بخصوص آن‌ها را تشخیص نمی‌دهد، همچنین درمورد حروف مشابه دیگر مانند: ب- ت/ س- ش/ ع- غ/ ح- خ/ و…قادر به تشخیص از یکدیگر نبوده وآنها را با هم اشتباه می‌گیرد و یا ممکن است نتواند میان جفت کلمه‌هایی چون«یاران» و«باران» تفاوت قایل شود. این کودکان باید تفاوت هایی که سبب تفکیک (ج- ح/ ت- ب/ د- ذ/ ک- گ/ ف- ق/و…) می‌شود را بیاموزند. آن عدّه‌ای که از آموختن این اختلاف ها عاجزند بی تردید در یادگیری پاره ای از مفاهیم ریاضی، خواندن، نوشتن و بخصوص دیکته نویسی با دشواری روبرو خواهند بود.

مشکلات تمیز دیداری را می توان در کودکان کم سال‌تر نیز مشاهده کرد. ناتوانی مقایسه‌ی اندازه ها، اشکال یا اجسام گوناگون نشانگر وجود مسائل تشخیص دیداری است. این کودکان ممکن است در دقّت دیداری نیز، دچار مشکل باشند. دقّت دیداری که از فرآیندهای شناختی و پایه یادگیری در انسان می‌باشد، عبارتست از: قدرت تمرکز بینایی کافی بر کاری برای جایدهی آن در مغز و دریافت ویژگی های اساسی وجزئیات آن(ناتوانی های یادگیری جیمز.ا.مک لافلین؛ جرالد والاس.) کم یا زیاد گذاشتن حروف، دندانه ها، نقطه ها، سرکش‌ها، تشدید و… به احتمال زیاد ناشی از مشکلاتی در دقّت وتوجه دیداری می‌باشد.

ج ) نقش از زمینه:این خرده مهارت نیز به تشخیص تصویریک شی ء از زمینه محیطی آن مربوط می شود .کودک معلول در این مورد نمی تواند توجه خود را به محدوده مورد سؤال ( نقش ) جدا از زمینه بصری متمرکزکند و در نتیجه در امر تشخیص بواسطه تحریکات نامربوط دچار آشفتگی می شود.

د) اکمال دیداری:فعالیتی است که طی آن از فرد مورد آزمایش خواسته می شود که کل محرک ارائه نگردد.

ه) بازشناسی شیء:به توانایی بازشناسی ماهیت اشیاء به هنگام مشاهده آن ها مربوط می شود.توانایی کودکان کودکستانی در بازشناسی اشکال هندسی،حروف و اعداد خود پیش درآمدی خوبی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بعدی آنها در خواندن است.

کاربرگ های معماهای تصویری به کودکان کمک می کند که تیز بین تر به اطراف خود بنگرند و از بروز مشکلات یادگیری در آنان پیشگیری کند و در عین حال باعث تقویت هوش و بهبود کارکرد مغز در مواجه با محرک های دیداری خواهد داشت.

مشخصات کاربرگ معماهای تصویری برای کودکان

حجم فایل : 5 مگابایت

فرمت فایل : zip

تعداد تصاویر : 22 تصویر در دو فایل

رمز فایل : aleftab.ir

معماهای تصویری برای کودکان

برای ذخیره تصاویر بر روی هر یک راست کلیک کرده و گزینه save image as را بزنید

 

دانلود کامل مجموعه معماهای تصویری برای کودکان

دانلود کامل پاسخ نامه مجموعه معماهای تصویری برای کودکان

 اگر علاقه مند به یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای تولید محتوای ویدئویی و الکترونیکی هستید پیشنهاد میکنیم حتما آموزش های زیر را دنبال کنید: