تفاوت PNG و JPG و JPEG در چیست؟ کدام فرمت برای طراحی و تولید محتوا مناسب تر است؟

احتمالاً تابه‌حال با انواع مختلف روش‌های ذخیره‌سازی دیجیتالی عکس مواجه شده‌اید، یا دست‌کم با کلمات JPG، JPEG، PNG و… ناآشنا نیستید. در طول روز، ساعت‌ها وقت ما صرف تماشای عکس‌های مختلف بر روی شبکه‌های اجتماعی، وب می‌شود. اما آیا تابه‌حال کنجکاو شده‌اید که معنی این کلمات چیست و این روش‌های ذخیره‌سازی عکس‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ یا آنکه برای طراحی و یک تولید محتوا مناسب باید از کدام یک از فرمت های ذخیره سازی استفاده کنیم؟ و تفاوت PNG و JPG و JPEG در چیست؟

 فرمت JPG یا JPEG: 

معروف‌ترین فرمت عکس‌های دیجیتال،  JPEG و JPG است و تقریباً تمام دوربین‌ها و وسایل الکترونیکی از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. فرمت JPG جزو فرمت‌های توأم با افت کیفیت محسوب می‌شود اما بسته به تنظیمات فشرده‌سازی، کیفیت عکس‌ها نزدیک به عکس اولیه است. با توجه به افت کیفیت، اگر عکسی را ویرایش کنیم و با این فرمت ذخیره کنیم، کیفیت آن اندکی پایین‌تر از عکس اصلی خواهد بود.

دلیل این‌که نام این فرمت به دو صورت سه‌حرفی و چهارحرفی نوشته می‌شود به محدودیت‌های سیستم‌عامل ویندوز در نسخه‌های قدیمی باز می‌گردد که امکان تعریف کردن پسوندهای فایل بیش از 3 حرف را نداشتند و با مرتفع شدن این مشکل اکنون از نسخه چهارحرفی یعنی JPEG استفاده می‌شود.

فرمت PNG:

این فرمت منبع‌باز از ۱۶ میلیون رنگ (یا عمق رنگ ۲۴ بیت) و شفافیت یا Transparency پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان لوگو، متن یا … دیگری را روی زمینه‌ی شفاف قرار داد و در طراحی وب، ویرایش ویدیو و واترمارک کردن آن و بسیاری کاربری‌های دیگر استفاده کرد. PNG به صورت تصویر متحرک نیز ساخته شده و فرمت موردبحث APNG نام دارد. PNG فرمتی فشرده اما بدون افت کیفیت است لذا معمولاً حجمی معادل چند برابر jpg دارد اما با ویرایش عکس‌های PNG، افت کیفیتی وجود ندارد.

بطور کلی اگر در طراحی و تولید محتوا به تصاویری با پس زمینه شفاف نیاز داشتید، فرمت PNG بهترین انتخاب برای شماست اما لازمه شفافیت پس زمینه، حذف پس زمینه آن توسط برنامه های همچون فتوشاپ می باشد.

معرفی چند سایت رایگان برای حذف پس زمینه

تا کنون با تفاوت های JPG ،PNG وJPEG آشناشید .اگر هنوز به نرم افزار فتوشاپ مسلط نشدید، نگران نباشید، به کمک وب سایت های زیر به راحتی می توانید پس زمینه تصاویر خود را حذف کنید.

 اگر علاقه مند به یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای تولید محتوای ویدئویی و الکترونیکی هستید پیشنهاد میکنیم حتما آموزش های زیر را دنبال کنید:

آموزش صفرتا صد کاین مستر