ماز ساده برای کودکان

ماز چیست ؟

ماز در واقع مجموعه‌ای از راه ها و مسیر هاست که به یک هدف منتهی می شود.

 ماز برای کودکان فواید بسیاری دارد از جمله :
  • تقویت مهارت حل مسئله

در واقع می توان گفت حل ماز ، کودکان را به تفکر وا می دارد و کودک مجبور است برای حل مسئله راه های مختلف را امتحان و گزینه های مختلف را چک کند راه های مختلف را تا انتها برود و هر وقت به نتیجه نرسید دوباره برگردد و راهکار جدیدی را بیازماید .

  • تقویت صبر و شکیبایی

چون حل ماز نیاز به استفاده از روش آزمون و خطاست و ممکن است کودک مجبور باشد هر بار از اول شروع کند و مسیرهای متعدد را طی کند این بازی موجب افزایش صبر و شکیبایی در فرزندان شما خواهد شد .

  • تقویت دقت و تمرکز

دقت و تمرکز را نیز بالا می برد چون کودک باید چندین دقیقه وقت بگذارد تا ماز را حل کند و حواس خود را در یک نقطه متمرکز کند کودک متوجه خواهد شد اگر اندکی بازیگوشی کند موفق نخواهد شد.

  • تقویت هماهنگی چشم و دست

از فواید دیگر ماز می توان به تقویت هماهنگی چشم و دست اشاره کرد در واقع کودک مجبور است که در یک چارچوب خاص حرکت کند و در این حرکت باید چشم و دست خود را هماهنگ کند. البته این هماهنگی چشم و دست خود به بهتر شدن دست خط نیز کمک زیادی خواهد کرد .

  • تقویت ادراک دیداری

بازی ماز به تقویت مهارت ها و ادراک دیداری در کودکان کمک می کند.

کودک با نگاه تیزبین خود راههای رسیدن به مقصد را بررسی می کند و آن ها را به ذهن می سپارد و در حافظه کوتاه مدت خود نگه می دارد .

  • تقویت اعتماد به نفس

وقتی کودک مسیر را می یابد احساس پیروزی می‌کند و برای او لذت بخش است . کودک به یک پاداش درونی می رسد و باعث افزایش اعتماد به نفس در او می‌شود .

در واقع کودک در این بازی یاد می‌گیرد که در زندگی واقعی مسیرهای مختلف را امتحان کند و هرگز از شکستن نهراسد

متوجه می شود برای رسیدن به هدف خود می تواند چندین راه را انتخاب کند حتی اگر به شکست خورد دوباره از اول شروع کند و مسیر درست را بیابد تا به هدف نهایی خود دست پیدا کند .

در نهایت می‌توان گفت که یکی از نتایج اصلی بازی ماز این است که خلاقیت و هوش در کودکان افزایش پیدا می کند.

نحوه آموزش حل ماز به کودکان :

برای آماده سازی کودکان برای انجام دادن کار به خصوص در سنین پایین ابتدا دو خط عمودی با فاصله حدود ۴ سانتی متر کشیده شود و از کودک خواسته شود بدون این که به این خط ها برخورد کند با مداد خطی در وسط  آن ها بکشد.

می توان گفت: ماشینی هست که میخواد از این جاده عبور کند و نباید به اطراف جاده برخورد کند با مداد مسیر ماشین را بکش. این کار را باید چند بار تکرار کرد و هربار باید فاصله خط ها را از هم کمتر کرد و مجدد از کودک خواست از بین این خط ها عبور کند بدون اینکه به آن ها برخوردی داشته باشد تا تسلط کودک بر مداد و درک مفهوم حرکت مابین خط ها درست انجام شود.

بعد از انجام چندین فعالیت به این شکل می توان مازهای ساده را در اختیار کودک قرار داد وقتی کودک  تسلط کافی را پیدا کند می توان مازهای پیچیده‌تر را در اختیارشان قرار داد .

تشویق را در حین بازی فراموش نکنید کودک را مورد حمایت خود قرار دهید تا از شکست نهراسد.


مشخصات فایل ماز

نوع فایل : 29تصویر تکی – pdf در دو سطح 1و2و3
حجم فایل : 4/5 مگابایت
فرمت فایل : zip

دانلود کامل مجموعه کاربرگ ماز ساده برای کودکان

 اگر علاقه مند به یادگیری نرم افزارهای کاربردی برای تولید محتوای ویدئویی و الکترونیکی هستید پیشنهاد میکنیم حتما آموزش های زیر را دنبال کنید: